:: مقاله مرتبط با : جلد 7 ، شماره 1
نویسندگان :
سید رسول حسینی هاشم زاده1، محمدرضا فلاح2دانشگاه تهران(مسئول)1، دانشگاه صنعتی قم2 صفحات :
76-90
چکیده :
مدیریت منابع انسانی به عنوان یکی از عوامل کلیدی در موفقیت سازمانها، با توجه به تحولات پیچیده و تغییرات روزافزون در محیط کسب و کار، به مفهومی بسیار گسترده و پویا تبدیل شده است. در این راستا، جبران خدمت به عنوان یکی از مولفههای مهم در مدیریت منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مقاله، بررسی نقش مولفه جبران خدمت در الگوی مدیریت منابع انسانی است به عبارت دیگر این پژوهش تلاش دارد تا ارتباط و اثرگذاری مولفه جبران خدمت در میزان رضایت شغلی و عملکرد سازمانی کارمندان را بسنجد. برای دستیابی به این هدف، ابتدا از چند کارمند از طریق پرسشنامه اطلاعات و داده ها به دست آمد و در نهایت از طریق روش تحلیل ضریب همبستگی پیرسون رابطه مولقه جبران خدمت و مولفه های رضایت شغلی و عملکرد سازمانی تعیین گردید. در ادامه، اهمیت جبران خدمت در بهبود عملکرد کارکنان و ارتقای رضایت شغلی آنها بررسی میشود. همچنین، روشها و راهکارهایی برای اجرای مؤثر جبران خدمت در سازمانها ارائه میشوند. به علاوه، چالشها و موانعی که ممکن است در پیادهسازی جبران خدمت وجود داشته باشد، بررسی میشوند. در نتیجه، این مقاله به نتیجه میرسد که جبران خدمت بهعنوان یکی از مولفههای کلیدی مدیریت منابع انسانی میتواند منجر به افزایش رضایت شغلی، حفظ و تعهد کارکنان، بهبود عملکرد سازمان و ایجاد رقابتپذیری بیشتر گردد. بنابراین، ارائه راهکارها و استراتژیهای مناسب برای اجرای جبران خدمت در سازمانها امری ضروری بهنظر میرسد.
دانلود مقاله موضوع :
توسعه ملی
کلمات کلیدی :
جبران خدمت، رضایت شغلی، عملکرد سازمانی، منابع انسانی
استناد دهی
نحوه استناد به مقاله (Harvard)
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
حسینی هاشم زاده، سید رسول، فلاح، محمدرضا، زمستان 1402 . نقش مولفه جبران خدمت در میزان رضایت شغلی و عملکرد سازمانی کارمندان . توسعه ملی، 7(1) ، صص. 76-90
تعداد بازدید از مقاله : 62
تعداد دانلود فایل : 47